146562
Brak okładki
Książka
W koszyku
Niniejsza publikacja jest pierwszą z cyklu - "Współczesne dylematy pedagogiczne", pracą zbiorową upowszechniającą dotychczasowe rozważania naukowe i doświadczenia społeczne Koła Naukowego Pedagogów Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Szczególnie pragniemy dedykować zbiór Władzom Dziekańskim Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, za nieustanne wsparcie w budowaniu aktywności społeczności akademickiej. Informatyka (IT) zmieniła funkcjonowanie niemalże wszystkich instytucji i znaczącej części społeczeństw. Wyrażenie to można uznać za trywialne, lecz po przeanalizowaniu oddziaływania, jakie niesie ze sobą wdrożenie komputerów osobistych oraz Internetu w życie zawodowe i prywatne pojawiają się liczne pytania o zakres, następstwa oraz problemy związane z powszechną informatyzacją. Techniczny wynalazek w postaci coraz wydajniejszych, tańszych a zarazem powszechniejszych urządzeń mikroelektronicznych w interakcji z populacją ludzką tworzy nową skomputeryzowaną rzeczywistość określaną, jako społeczeństwo informacyjne. Olbrzymie znaczenie współczesnych produktów informatycznych jest zauważane nie tylko w praktyce gospodarczej, gdzie trudno na chwilę obecną wskazać sektor pozbawiony kontaktu z aplikacjami i sprzętem IT, lecz także w obszarach niegenerujących bezpośrednio wartości materialnych. Zagadnienia związane z funkcjonowaniem i rozwojem społeczeństwa informacyjnego pojawiają się systematycznie w literaturze ostatnich lat, obejmując różnorakie konteksty nauk ścisłych, przyrodniczych, inżynieryjnych, humanistycznych oraz społeczno-ekonomicznych, co świadczy o ważności branży IT w wielu rozległych polach działań człowieka. Egzystencja każdego podmiotu warunkowana jest czynnikami charakterystycznymi dla czasów, w których przypadło mu żyć. Obecna epoka została zdominowana u na przestrzeni äzaledwieö kilkunastu lat przez urządzenia IT, rodząc nowe dylematy w zmieniającym się intensywnie środowisku społeczno-technicznym. Rozważania występujące w niniejszej publikacji dotyczą wybranych, ściśle ukierunkowanych analiz dotyczących relacji pomiędzy rolą mediów w społeczeństwie informacyjnym na tle procesów obejmujących w różnym stopniu tematykę pedagogiczną. Artykuły odnoszące się do wychowania i edukacji medialnej zaprezentowane przez dwie autorki ukazują zawiłość oddziaływania IT na sfery, w których muszą odnaleźć się obecni nauczyciele, rodzice, wychowawcy by móc świadomie uczestniczyć w rozwoju młodego pokolenia. Możliwości nowych technologii w edukacji matematycznej i funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych ukazuje pozytywny wymiar technologii informacyjnej, wspomagający funkcjonowanie jednostek w społeczeństwie informacyjnym. Ciekawe spojrzenie na pozyskiwanie i udostępnianie informacji przedstawiają autorzy dwóch różnych tekstów, w których ukazują, jaką wartość posiada informacja w aspekcie komunikacji w skomputeryzowanej przestrzeni. Wszystkie artykuły przedstawione w części ämedia w społeczeństwie informacyjnymö dowodzą słuszności twierdzeniu, iż informatyka niejedno ma oblicze, wobec czego w kontakcie z człowiekiem nie przybiera jednoznacznej wartości pozytywnej lub negatywnej (w odróżnieniu od elektroniki sensu stricte, gdzie 1 i 0 są logiczną podstawą działania produktów IT). Pedagogika uwikłana w meandry społeczeństwa informacyjnego wyznacza nowe kierunki rozważań, które winny być systematycznie i dogłębnie analizowane, by w dalszym ciągu człowiek rozumnie stanowił o własnym bycie. Część II poświęcona jest Sektom i nowym ruchom religijnym, a artykuły zebrane w niej są owocem konferencji naukowej äToksyczni terapeuci, sekty i nowe ruchy religijneö, która miała miejsce w 2007 roku na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie. Przedstawione rozważania, są próbą odpowiedzi na pytania:, Czym jest sekta?, Jak funkcjonuje grupa destrukcyjna?, Czy jesteśmy narażeni na manipulację? Są to pytania, które coraz częściej zadają młodzi ludzie, poszukując odpowiedzi nie tylko na intrygujące swoją egzotyką tematy, ale także by ustrzec siebie i w pełni rozumieć mechanizmy tworzące współczesny świat. Szczególnie w pracy społecznej, pedagogicznej, pomocy społecznej wiedza jest niezbędną podstawą diagnozy społecznej a także refleksji nad aksjologicznym wymiarem życia społecznego. Autorami artykułów są studenci, pracownicy naukowi, a także specjaliści zaproszeni do współpracy, dlatego jest ona dziełem interdyscyplinarnym. Redaktorzy
Status dostępności:
Wypożyczalnia Konin
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 91087 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy rozdz.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej