146407
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Innowacje)
Głównym celem badawczym autora w niniejszej publikacji było zaprezentowanie metodologii europejskiej procedury benchmarkingu oraz ocena możliwości jej zastosowania przez polskie podmioty gospodarcze jako instrumentu poprawy konkurencyjności. Stąd w pierwszej kolejności dokonano przeglądu definicji i zaprezentowano metodologię benchmarkingu, jako dynamicznej metody poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw. Dalsze badania dotyczyły określenia metodologii europejskiej procedury benchmarkingu oraz analizy inicjatyw benchmarkingu podejmowanych przez Komisję Europejską i kraje członkowskie. Trzecim etapem analizy było dokonanie oceny warunków możliwości zastosowania tej metody w Polsce. W pierwszej części dokonano przeglądu definicji, metodologii i sposobu zastosowania benchmarkingu w procesie zarządzania strategicznego dla poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw. Wskazano na szczególną cechę benchmarkingu jako procesu, który pozwala na äuczenie się, jak się uczyć" poprzez możliwość poznania i adaptacji praktyk stosowanych przez najlepszych w klasie. Dokonano również wyraźnego rozgraniczenia pomiędzy benchmarkingiem a oceną pozycji konkurencyjnej. W dalszej części rozdziału zaprezentowano koncepcję konkurencyjności przedsiębiorstwa, ze wskazaniem na rolę metody benchmarkingu jako dynamicznej w zakresie poprawy pozycji konkurencyjnej firmy. Ponadto przedstawiono krótką charakterystykę tradycyjnych, komplementarnych dla benchmarkingu metod poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa. Rozdział kończą rozważania na temat przydatności, skuteczności metody benchmarkingu dla poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa. Celem części drugiej było zaprezentowanie i usystematyzowanie metodologii europejskiej procedury benchmarkingu, ze szczególnym wskazaniem na procedurę benchmarkingu przedsiębiorstw oraz wybór i uporządkowanie inicjatyw benchmarkingu podejmowanych przez Komisję Europejską oraz kraje członkowskie, które służą poprawie konkurencyjności przedsiębiorstw. Ze względu na zakres i różnorodność inicjatyw wspólnotowych, szczególny nacisk położono na prezentację unijnych programów benchmarkingu przedsiębiorstw. Zaprezentowano m.in. działanie dwóch największych programów brytyjskich wykorzystujących benchmarking dla poprawy konkurencyjności fi rm: The Benchmark Index oraz Promoting Business Exellence (PROBE). Ponadto przedstawiono inicjatywy benchmarkingu: warunków ramowych, instytucji sektora publicznego oraz sektorowego. Ponownie rozważania kończy ocena europejskiej procedury benchmarkingu. Próbie oceny poddane zostały również przeszkody związane z możliwością adaptacji benchmarkingu przez polskie przedsiębiorstwa. W realizacji powyższych celów wykorzystano badania bezpośrednie, wykonane przez autora wśród polskich przedsiębiorstw.
Status dostępności:
Wypożyczalnia Konin
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 91082 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 142-147
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej