146406
Książka
W koszyku
"Antropologia kulturowa" jest opracowaniem podręcznikowym przeznaczonym dla dydaktycznych potrzeb realizacji przedmiotu kształcenia pod tym samym tytułem a także samokształcenia osób zainteresowanych problematyką kultury. W zamyśle Autora celem tego podręcznika - jak pisze na s. 7,-"jest dostarczenie studiującym podstawowych wiadomości objętych programem przedmiotu, motywowanie do studiów przez wskazanie istotnej roli kultury w życiu każdego człowieka i narodu, przyjęcie roli przewodnika po bogatej literaturze przedmiotu, kierowanie samokształceniem oraz umożliwienie samokontroli stopnia opanowania wiadomości". Obydwie części pracy zawierają zestawy pytań dla studentów przyporządkowane treści kolejnych rozdziałów, listę proponowanych lektur (w ujęciu komplementarnym) oraz bibliografię, (łącznie 394 strony tekstu) [a]. Struktura pierwszej części p.t. "Antropologia kulturowa, wprowadzenie do wiedzy o kulturze", zbudowana jest z sześciu merytorycznych rozdziałów oraz poprzedzających "Uwag wstępnych" W "Uwagach" Autor wykłada własne stanowisko w kwestii rozumienia tego czym jest antropologia kulturowa, uzasadnia interdyscyplinarny charakter antropologii oraz wielości wątków tematycznych podejmowanych przez badaczy reprezentujących różne dyscypliny naukowe [a] Pierwsza części pracy wprowadza czytelnika w podstawowe zagadnienia i pojęcia antropologii kultury. Autor analizuje genealogię pojęcia "kultura", wskazuje źródła wieloznaczności i różnorodności ujęć tego pojęcia w kontekście innych pojęć jak "natura" i "cywilizacja", bada podstawowe składnik kultury (rzeczy, znaki i zachowania ludzi), wskazuje konsekwencje wąskiego i szerokiego rozumienia terminu. Rozdział drugi obszerniejszy, poświęcony został kategoriom i typom kultury, elementom składowym ( wartości, wzory, kanon, mity i symbole), systemom kultury (nauka, religia, sztuka, język, komunikacja interpersonalna ) oraz procesom kultury do których zaliczono powszechnienie i uczestnictwo w kulturze oraz animację kulturalną [a] ... SPIS TREŚCI Uwagi wstępne. Rozumienie antropologii i charakter opracowania Rozdział I Treść i zakres pojęcia äkulturaö 1. Genealogia pojęć äkulturaö i äcywilizacjaö oraz relacje: natura u kultura, cywilizacja u kultura Natura u kultura Cywilizacja u kultura 2. Podstawowe składniki kultury, fakt kulturowy 3. Szerokie i wąskie rozumienie kultury, różne aspekty jej definiowania Rozdział II Podstawowe pojęcia dotyczące kultury 1. Kategorie i typy kultury 2. Elementy kultury (wartość, wzory, kanon, obyczaj, obrzęd, rytuał, mit, symbol) 3. Systemy kultury (nauka, religia, sztuka, język u komunikacja) 4. Procesy kultury Uczestnictwo w kulturze a upowszechnianie kultury Formy i funkcje uczestnictwa w kulturze Dylematy animacji kulturalnej w dobie gwałtownych przemian społecznych i cywilizacyjnych Rozdział III Wybrane koncepcje rozwoju i badań kultury 1. Ewolucjonizm i dyfuzjonizm Ewolucjonizm Dyfuzjonizm 2. Funkcjonalizm i holizm Funkcjonalizm Holizm 3. Kierunek etnopsychologiczny i strukturalizm Kierunek etnopsychologiczny Strukturalizm 4. Kultura w ujęciu marksistowskim 5. Kultura we współczesnej myśli katolickiej Rozdział IV Tradycja i dorobek w rozwoju kultury 1. Rola tradycji w rozwoju kultury 2. Główne czynniki decydujące o rozwoju kultury 3. Trzy układy a trzy zakresy zasięgu kultury 4. Uwarunkowania rozwoju kultury 5. Trwały wkład w ogólnoludzkie dziedzictwo epok i prądów społeczno-kulturowych Rozdział V Kultura w życiu człowieka 1. Człowiek jako wytwór i twórca kultury 2. Konsumpcja i komercjalizacja kultury a styl i jakość życia Konsumpcja i komercjalizacja kultury Styl życia i jakość życia 3. Funkcje kultury w życiu człowieka 4. Samotność jako nowe zjawisko w relacji człowiek u kultura Rozdział VI Kultura w życiu narodów 1. Kultura a tożsamość narodu 2. Media w kształtowaniu tożsamości narodowej i rozumieniu innych kultur 3. Kontakty i zderzenia kultur Podstawowe pojęcia dotyczące zderzenia kultur Państwo u naród u narodowość, zderzenia kultur narodowych 4. Współczesny wymiar wychowania do kultury i przez kulturę 5. Europejskość jako podstawowa kategoria wspólnotowych wartości w międzykulturowej edukacji jednoczących się państw europejskich Polecane lektury uzupełniające Bibliografia (wybór).
Status dostępności:
Wypożyczalnia Konin
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 90336/1 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 127-132
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej