145951
Książka
W koszyku
(Język a Komunikacja / Krakowskie Towarzystwo Tertium ; 13)
"Książka traktuje o niezwykle aktualnej problematyce pośrednictwa interkulturowego w dydaktyce językowej. Autorka (Ewa Bandura) wyczerpująco i wszechstronnie podchodzi do definicji kultury, zjawiska kompetencji i mediacji interkulturowej, podając uwarunkowania instytucjonalne i programowe oraz opierając się na ważnych dokumentach miedzynarodowej polityki edukacyjnej. Nowe tendencje w nauczaniu kultury pokazane są na podstawie przeprowadzonych badań i ilustrowane wynikami ankiet. Kluczowa posta nauczyciela jako mediatora interkulturowego w dydaktyce językowej osadzona jest w realiach polskich, chociaż książka daje szersze, panoramiczne spojrzenie na omawiane zagadnienia. Obok części teoretycznej, część empiryczna zawiera bogaty materiał praktycznych sugestii i rozwiązań dydaktycznych w przygotowaniu uczniów języka obcego do komunikacji interkulturowej." SPIS TREŚCI: Słowo wstępne Wstęp CZĘŚĆ TEORETYCZNA Rozdział I. Komponent kulturowy w edukacji językowej 1. Definiowanie pojęcia kultura 1.1. Ewolucja pojęcia kultura w naukach humanistycznych i społecznych 1.2. Pojęcie kultury w dydaktyce języków obcych 2. Kultura a komunikacja międzyludzka 3. Kulturoznawstwo w edukacji językowej Rozdział II. Nauczanie kultury w dydaktyce języków obcych lat dziewięćdziesiątych XX wieku 1. Kompetencja kulturowa w podjęciu komunikacyjnym 2. Proces akulturacji a nauczanie kultury w dydaktyce języka drugiego 3. Modyfikacja schematów poznawczych w modelu zintegrowanego nauczania języka obcego i kultury według Brama 4. Metody badawcze Cultural Studies a nauczanie kultury obcej 5. Techniki służące do nauczania kultury obcej 6. Początki podejścia interkulturowego w dydaktyce języków obcych Rozdział III. Nowe tendencje w nauczaniu kultury-edukacja interkulturowa w procesie kształcenia językowego 1.Kompetencja interkulturowa 2.Mediator interkulturowy 3.Nauczanie interkulturowe 3.1. Wiedza encyklopedyczna a kształcenie umiejętności 3.2. Podejście etnograficzne 3.3. Uczenie się poprzez działanie 3.4. Podejście porównawcze 3.5. Interpretacja wytworów kultury 3.6. Kwestie etyczno-światopoglądowe 4.$Rola podręcznika do nauki języka obcego w kształceniu kulturowym 4.1. Podręcznik jako źródło wiedzy o kulturze 4.2. Podręcznik aktywizujący ucznia 4.3. Podręcznik aktywizujący nauczyciela 4.4. Podręcznik jako źródło wiedzy o aktualnych tendencjach edukacyjnych 5. Ocenianie kompetencji interkulturowej 5.1. Formy oceniania kompetencji interkulturowej 5.2. Trudności w ocenie kompetencji interkulturowej 5.2.1. Autentyczność sytuacji komunikacyjnej 5.2.2. Poziomy zaawansowania i kryteria oceny 5.2.3. Obiektywność oceny i wkład pracy ucznia 5.3. Oddziaływanie zwrotne procesu oceniania (backwash effect) 6. Edukacja interkulturowa a podejęcie interkulturowe Rozdział IV. Edukacja interkulturowa w międzynarodowej polityce edukacyjnej 1. Edukacja interkulturowa a prawa człowieka 2. Inicjatywy Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji 3. Polityka językowa Rady Europy 3.1. Europejski system opisu kształcenia językowego 3.2. Europejskie Portfolio Językowe 3.3. Nauka języków obcych a edukacja obywatelska 3.4. Kierunki zmian w edukacji językowej 4. Europejskie koncepcje dotyczące kwalifikacji i kompetencji nauczycieli języków obcych 4.1. Edukacja interkulturowa w kształceniu przyszłych nauczycieli-wybrane przykłady z krajów europejskich 4.2. Edukacja interkulturowa w doskonaleniu zawodowym nauczycieli - z doświadczeń krajów europejskich Rozdział V. Edukacja interkulturowa w polskiej reformie systemu Oświaty 1. Główne dokumenty reformy programowej w liceum ogólnokształcącym 1.1. Preambuła do Podstaw programowych 1.2. Podstawa programowa dla języka obcego nowożytnego 1.3. Podstawy programowe dla innych przedmiotów i ścieżek międzyprzedmiotowych 1.4. Standardy wymagań egzaminacyjnych - Nowa Matura 2. Programy nauczania w reformowanym liceum ogólnokształcącym 2.1. Autonomia nauczyciela a wybór programu nauczania 2.2. Edukacja interkulturowa w programach nauczania języków obcych nowożytnych 3. Edukacja interkulturowa w kształceniu i doskonaleniu zawodowym nauczycieli języków obcych w Polsce 3.1. Edukacja interkulturowa w kształceniu przyszłych nauczycieli 3.2. Edukacja interkulturowa w doskonaleniu zawodowym nauczycieli Rozdział VI. Przegląd stanu badań - rola nauczyciela i podręcznika w nauczaniu kultury i języka obcego 1. Wpływ metod nauczania na wiedzę i świadomość kulturową uczniów 2. Wpływ integracji europejskiej na nauczanie języków obcych 3. Poglądy nauczycieli dotyczące podejścia interkulturowego 4. Nauczyciele polscy wobec kwestii dotyczących edukacji interkulturowej 5. Komponent interkulturowy w materiałach dydaktycznych CZĘŚĆ EMPIRYCZNA Rozdział VII. Edukacja interkulturowa w wybranych podręcznikach do nauki języka angielskiego - analiza porównawcza 1. Cel badania i pytania badawcze 2. Dobór i charakterystyka próby 3. Narzędzie badawcze 4. Wyniki analizy porównawczej podręczników 4.1. Podręczniki kursowe 4.2. Podręczniki uzupełniające 5. Podsumowanie wyników badań Rozdział VIII. Poglądy i postawy polskich nauczycieli języków obcych wobec edukacji interkulturowej w dydaktyce języka obcego 1. Cel i pytanie badawcze 2. Dobór i charakterystyka próby 3. Schemat badawczy 4. Metoda i narzędzie badawcze 5. Organizacja i przebieg badań 6. Analiza ilościowa danych 6.1. Cele ogólnowychowawcze i przedmiotowe stawiane przez nauczycieli języków obcych 6.2. Cele i motywacja do nauki języka i kultury obcej wśród uczniów 6.3. Znajomość zagadnień kultury obcej wśród nauczycieli 6.4. Treści kulturowe w materiałach do nauczania języków obcych 6.5. Komponent kulturowy w praktyce dydaktycznej nauczycieli języka obcego 6.5.1. Nauczanie kultury obcej - techniki i treści 6.5.2. Wycieczki szkolne 6.5.3. Międzynarodowe wymiany szkolne 6.5.4. Interkulturowe projekty międzyprzedmiotowe 6.6. Gotowość nauczycieli do uczestniczenia w edukacji interkulturowej 6.6.1. Stopień akceptacji nauczycieli dla określonych aspektów edukacji interkulturowej 6.6.2. Wyniki korelacji między deklarowaną chęcią rozwijania kompetencji interkulturowej a akceptacją określonych zasad edukacji interkulturowej 7.Analiza jakościowa wyników w odniesieniu do pytań badawczych 8. Poglądy i postawy polskich nauczycieli a poglądy i postawy nauczycieli z innych krajów - analiza porównawcza wybranych aspektów 8.1. Miejsce komponentu kulturowego w hierarchii celów nauczania języków obcych 8.2. Sposoby nauczania kultury preferowane przez nauczycieli języków obcych 8.3. Stosunek nauczycieli do podstawowych założeń edukacji interkulturowej 9. Podsumowanie wyników badań Rozdział IX. Wnioski końcowe 1. Wnioski dotyczące edukacji interkulturowej w podręcznikach do języków obcych 2. Wnioski dotyczące przygotowania nauczycieli języków obcych do realizowania programu edukacji interkulturowej 3. Wnioski dotyczące dalszych badań na temat rozwijania kompetencji interkulturowej w procesie kształcenia językowego Bibliografia Załącznik: ankieta Indeks rzeczowy
Status dostępności:
Wypożyczalnia Konin
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 90113 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 315-329
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej