145951
Książka
W koszyku
(Biblioteka Klasyków Psychologii)
Kluczowa koncepcja w psychologii społecznej! Zakłada, że rozbieżność między przekonaniami, postawami a zachowaniem tworzy motywacyjny stan dysonansu, która skłania nas do zmiany elementów pozostających w sprzeczności. Redukcja dysonansu może nastąpić przez zmianę dotychczasowych przekonań lub przez taką reinterpretację sytuacji, która pozwoli np. odrzucić otrzymaną informację lub uznać ją za pozornie tylko sprzeczną z kwestionowanym przekonaniem. Praca Festingera nadal jest źródłem wielu inspiracji i odwołań. Autor: w usystematyzowany sposób przedstawia podstawowe założenia swojej koncepcji; opisuje własne eksperymenty, argumentując prawdziwość i trafność teorii; przedstawia sytuacje implikujące istnienie dysonansu poznawczego oraz jego wielkość; omawia sposoby redukcji dysonansu oraz skuteczność podejmowanych w tym celu działań. Opinia o książce: Teoria dysonansu poznawczego jest u bez cienia wątpliwości u koncepcją najczęściej stosowaną do wyjaśniania zachowań ludzi znajdujących się w sytuacjach społecznych, koncepcją bodaj najbardziej znaną, wręcz powszechnie zasymilowaną, wykorzystywaną nie tylko przez psychologię społeczną i osobowości, psychologię komunikowania się, psychologię polityczną czy psychologię reklamy, lecz i przez socjologów, pedagogów, politologów, ekonomistów, menedżerów, prawników, dziennikarzy. Generalnie, pojawia się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z manipulacją, propagandą, perswazją, sterowanym przekazem informacji, celowym uzasadnianiem zachowań, z przekonywaniem innych i siebie co do słuszności podjętych (lub podejmowanych) decyzji, z wahaniami samooceny i obroną jej statusu, z kontrolowanym dozowaniem komunikatów, prowadzeniem dyskusji o z góry założonym (jedynie słusznym) celu, z tworzeniem i zmianą postaw (na pożądane), tworzeniem, utrwalaniem i obalaniem stereotypów itp. prof. Teresa Rzepa, fragmenty recenzji
Status dostępności:
Wypożyczalnia Konin
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 89611 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 14-15, 212-219
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej