146447
Brak okładki
Książka
W koszyku
Problemy badawcze prezentowane w publikacji sprowadzają się do określenia miejsca, jakie zajmuje środowisko w świadomości ekologicznej młodzieży regionu świętokrzyskiego; są zatem próbą odpowiedzi na pytanie, jaki jest stosunek respondentów do środowiska, wyrażający się m.in. w: orientacji w podstawowej wiedzy ekologicznej (wiadomości i umiejętności); deklarowanym stosunku do środowiska; orientacjach na wartości ekologiczne; edukacji ekologicznej; zaangażowaniu społecznym na rzecz ochrony środowiska; świadomości zagrożeń ekologicznych. Zachowania młodzieży wobec środowiska wyznaczone są przez uznawanie lub nieuznawanie przyrody jako wartości. Stosunek młodzieży do środowiska warunkują jej potrzeby, aspiracje, wiedza o środowisku. Skuteczność zaś wszelkich przedsięwzięć ochronnych w dużym stopniu zależy od świadomości i kultury ekologicznej społeczeństwa, czyli: po pierwsze - od wiedzy młodzieży o zagrożeniach ekologicznych, jej umiejętności postrzegania tych zagrożeń oraz ich skutków gospodarczych i społecznych, po drugie - od wewnętrznego przekonania, wrażliwości każdej jednostki w zakresie potrzeby ochrony środowiska, po trzecie - od uświadomienia jej własnej roli w tym procesie. Dlatego podstawowy problem badawczy odnosi się do pytań: Jaka jest kultura ekologiczna młodzieży? Czy towarzysząca młodzieży świadomość ekologiczna jest nieodłącznym warunkiem trwania, rozwoju i perspektyw życia w ekorozwoju? Rozwinięciem problemu podstawowego są uszczegółowione problemy badawcze pracy, które można ująć we wspólnym pytaniu: Czy istnieje zależność między kulturą ekologiczną młodzieży a jej cechami demograficzno-socjologicznymi, jak: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, profil kształcenia? Hipotetycznie można przyjąć, że w analizowanej grupie społecznej, jaką jest młodzież, kultura ekologiczna przedstawia się jako system wewnętrznie zróżnicowany. Zróżnicowanie strukturalne kultury ekologicznej dotyczy przede wszystkim: wiedzy ekologicznej, świadomości zagrożeń ekologicznych, preferowanych wartości, zaangażowania na rzecz ochrony środowiska i wpływu różnorodnych cech demograficzno-socjologicznych. Kształt i poziom kultury ekologicznej warunkują czynniki środowiskowe i indywidualne. Dlatego kultura ekologiczna młodzieży, w aspekcie społecznym, kulturowym, instytucjonalnym, zawiera zarówno elementy podlegające przemianom, jak i elementy stabilne. Przedmiot badań, kultura ekologiczna, jest mało rozpoznany, a rodzaj pytań (Jaka...? Jakie...?) upoważnia autorkę do rezygnacji z formułowania hipotez. Na rzecz analitycznej części pracy można jednak przyjąć, że: Kultura ekologiczna młodzieży określona jest przez jej cechy demograficzno-socjologiczne.
Status dostępności:
Wypożyczalnia Konin
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 79163 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s.233-243
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej