146406
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Seria III. Nauki Ekonomiczne i Informatyka ; Z.3(45)2004)
Janusz KorneckiGlobalizacja a internacjonalizacja. Kontrowersje definicyjne, podstawowe wymiary i cechyPodjęcie rozważań dotyczących problematyki globalizacji i internacjonalizacji wymaga sprecyzowania aparatury pojęciowej. Treścią niniejszego artykułu jest przedstawienie podstawowych pojęć związanych z globalizacją i internacjonalizacją, co ma służyć uniknięciu wieloznaczności wynikającej z różnorodnych kontekstów znaczeniowych, w jakich te terminy i inne blisko z nim powiązane są stosowane. Poza uściśleniem rozumienia tych kluczowych pojęć, dokonano sprecyzowania innych terminów, blisko z nimi powiązanych, a mianowicie europeizacji, amerykanizacji, glokalizacji i transnacjonalizacji. Rozważania definicyjne uzupełniono o przedstawienie podstawowych wymiarów i cech procesów globalizacji i internacjonalizacji.Jan SzupiłoOrientacja na globalizację jako kompetencja menedżerskaCelem artykułu jest próba zdefiniowania menedżerskich kompetencji globalnych. Kompetencje globalne to zbiór umiejętnych sposobów działania zapewniających przetrwanie i rozwój organizacji w warunkach globalizacji działalności gospodarczej. Kompetencje to źródło przewagi konkurencyjnej. Problem likwidacji luki i rozwój kompetencji globalnych należy do dziedziny zarządzania kompetencjami.Piotr UrbanekNadzór korporacyjny a działalność innowacyjnaZdolność do tworzenia nowych rozwiązań technicznych i ich komercjalizacji jest jednym z najważniejszych atrybutów sprawności systemu gospodarczego. Kluczowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności gospodarki mają strategie nastawione na długookresową perspektywę: długofalowe inwestycje w sferę badawczo-rozwojową, rozwój produktu i badania rynkowe, inwestycje w kapitał trwały i ludzki. Analizy działalności innowacyjnej powinny uwzględniać instytucjonalne otoczenie tej działalności. Istotnym elementem tego otoczenia jest system nadzoru nad działalnością spółek u nadzór korporacyjny. Pod pojęciem tym rozumie się zintegrowany zbiór mechanizmów kontroli, które łagodzą konflikt interesów między menedżerami a akcjonariuszami wynikający z oddzielenia własności od kontroliW artykule została podjęta próba wskazania w jakim stopniu poszczególne komponenty systemu nadzoru korporacyjnego tworzą instytucjonalne otoczenie dla procesów innowacyjnych realizowanych w korporacjach. W szczególności zostanie poddany ocenie wpływ wybranych rozwiązań na skłonność innowacyjną przedsiębiorstw. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na takie komponenty systemu, jak: stopień koncentracji własności i formę kontroli nad spółką, typ inwestora, systemy motywowania menedżerów, typ nadzoru u orientacja rady spółki.Tomasz ZalegaRynek pracy w epoce cywilizacji informacyjnej i procesów globalizacji gospodarki światowejGlobalizacja wywołuje różnorodne skutki w szeroko rozumianej dziedzinie pracy zawodowej oraz wpływa na rynek pracy i relacje zachodzące pomiędzy partnerami stosunków pracy. Zakres przekształceń, które można wiązać z globalizacją, jest tym bogatszy, im szerzej interpretuje się istotę globalizacji.Efekty globalizacji w sferze pracy są bardzo wyraźne i mają realny wymiar, inne zaś pozostają bardziej w ukryciu lub istnieje duże prawdopodobieństwo, iż ujawnią się w przyszłości. W warunkach globalizacji coraz większa część światowych zasobów siły roboczej jest zaangażowana w aktywności, które konkurują lub są powiązane u poprzez handel międzynarodowy u z działalnością gospodarczą, podejmowaną w innych krajach.W erze rewolucji internetowej i postępującej globalizacji nie można liczyć na pracę w jednym zawodzie przez całe życie ani w jednym miejscu pracy, niezbędne będzie wielokrotne odnawianie kwalifikacji, zdobywanie nowego zawodu. Dlatego też w przyszłości stabilizację zatrudnienia pracownika będzie gwarantowało mu ciągłe doskonalenie kwalifikacji zawodowych.Krzysztof KuśmierczykBank wirtualny jako przykład organizacji działającej w oparciu o nowoczesne technologie informatyczne u zastosowanie Internetu w strategii mBankuArtykuł dotyczy kwestii wykorzystania Internetu w działalności organizacji. Niewątpliwie dzięki komercyjnemu wykorzystaniu zalet Internetu możliwe było powstanie wielu organizacji, które oferują swoje produkty i usługi z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatycznych. Do tych organizacji zaliczają się banki wirtualne, które oferują swoim klientom usługi finansowe z wykorzystaniem Internetu jako kanału dystrybucji. Ostatnia część artykułu zawiera opis wykorzystania aplikacji internetowych w działalności banku wirtualnego na przykładzie mBanku. Opisany został głównie proces świadczenia usług finansowych przez tą instytucję, przedstawiono sposób dystrybucji usług finansowych z wykorzystaniem Internetu. Scharakteryzowano również proces tworzenia polityki cenowej oraz różne sposoby promowania usług, przy których wykorzystywane są aplikacje internetowe.Krzysztof KuśmierczykZastosowanie Internetu w nauczaniu zdalnym na poziomie akademickimArtykuł ten stanowi kontynuację referatu dotyczącego wykorzystania technologii internetowych w działalności organizacji. Zawiera charakterystykę wykorzystania aplikacji sieciowych w nauczaniu zdalnym na poziomie akademickim. W pierwszej części artykułu przedstawiono teoretyczny dorobku dotyczący metodologii tworzenia i prowadzenia kursów zdalnych. Druga część artykułu przedstawia sposób, w jaki zostały wykorzystane aplikacje internetowe w tworzeniu i promocji oferty edukacyjnej Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego, ze szczególnym uwzględnieniem studiów zdalnych. Iwona WieczorekWybrane aspekty promocji polskich przedsiębiorstw przemysłu muzycznego w dobie globalizacjiBadania nad promocją przedsiębiorstw wytwórczych i handlowych działających na rynku muzycznym wykazały konieczność prowadzenia kampanii promocyjnej właściwie dobranej do asortymentu wyrobów, gdyż charakterystyczną cechą badanej branży jest forma integracji produktów i ich promocji. Szczególny nacisk w kampanii promocyjnej kładzie się na modyfikowane wyroby wprowadzane do sprzedaży. Przedsiębiorstwa badanej branży prowadzą zróżnicowaną politykę promocji, zależną od rodzaju działalności. W odmienny sposób dobierają środki promocji producenci, jak i handlowcy. Specyfika badanej branży wpływa na zakres i stopień dostosowania do zmian zachodzących w otoczeniu rynkowym. Do niedawna MSP z reguły skupiały swoja uwagę na rynkach lokalnych i regionalnych. Obecnie powinny one brać pod uwagę różnorodne skutki procesu integracji z Unią Europejską, co stwarza dla tego sektora duże zagrożenia, a z drugiej strony kreuje możliwości konkurowania na rynku globalnym.Iwona Wieczorek Działania produktowo-cenowe polskich przedsiębiorstw przemysłu muzycznego w aspekcie integracji z UETekst ten nie pretenduje do wyczerpania problemu postawionego w tytule. Chciałam jednak zwrócić uwagę na podstawowe zjawiska i przejawy, które kształtują działania produktowo-cenowe przedsiębiorstw badanej branży. W ocenie tych zagadnień posłużyłam się wynikami badań empirycznych. Główny zakres polityki cenowej jest w badanych przedsiębiorstwach skoncentrowany na stosowaniu różnych cen dla dóbr o różnej użyteczności w ramach poszczególnych grup asortymentowych, głównie w dostosowaniu do możliwości nabywców. Szczególnie ważna jest kwestia ustalania cen na nowo wprowadzane produkty na rynek.Włodzimierz PulińskiPolityka rolna a procesy globalizacjiProcesy globalizacji rodzą potrzebę odpowiedzi na szereg pytań, dotyczących zarówno zagadnień teoretycznych, jak i z zakresu praktyki gospodarczej. Artykuł zawiera próbę odpowiedzi na pytanie, jak procesy globalizacji wpływają na charakter narodowych polityk rolnych.Jest ona poprzedzona krótkim omówieniem teoretycznych koncepcji podstaw polityki rolnej.Zamieszczona w opracowaniu analiza skłania do sformułowania ogólnego wniosku, że istnieją bardzo silne, obiektywne bariery liberalizacji krajowych polityk rolnych, zmniejszenia poziomu protekcjonizmu agrarnego, a rozmiary subsydiowania rolnictwa są raczej funkcją zamożności państw niż ogólnej mniej lub bardziej liberalnej doktryny gospodarczej obowiązującej w danym kraju, czy ugrupowaniu integracyjnym.Dorota Zaborowska Szanse polskiego rolnictwa ekologicznego na rynkach Unii EuropejskiejOd roku 1990 w Polsce rozwija się nowa metoda gospodarowania - rolnictwo ekologiczne. Jednak w Polsce nie rozwija się ono tak szybko jak w innych krajach europejskich. Z rozmów z rolnikami gospodarującymi metodami ekologicznymi wynika, że dużym problemem jest zła sytuacja ekonomiczna ich gospodarstw, a dofinansowanie państwa (w przeciwieństwie do innych krajów) jest niewielkie i weszło w życie stosunkowo niedawno. Problemem jest także brak dobrze rozwiniętego rynku zbytu, głównie gospodarstwa istniejące od dłuższego czasu mają stałych odbiorców.Rozwój rolnictwa ekologicznego jest szansą dla polskiego rolnictwa. W analizach wskazuje się Polşskę jako potencjalnego eksportera zdrowej, ekologiczşnej żywności. Stan zanieczyszczenia środowiska w Polsce jest znacznie mniejszy niż w wielu krajach Unii Europejskiej, co stwarza dogodną sytuację dla produkowania żywności ekologicznej.
Status dostępności:
Wypożyczalnia Konin
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 85682, 85683 (2 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. po rozdziałach
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej