(Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Seria III. Nauki Ekonomiczne i Informatyka ; Z.5(47)2004)
Zbigniew Filutowicz, Krzysztof Przybyszewski, Marcin Smardzewski. Zintegrowany system informatyczny jako środowisko do badań z zakresu zarządzania wiedzą, komunikacją i kooperacją w e-nauczaniu. W artykule przedstawiono analizę potrzeb w zakresie komputerowego wspomagania procesów nauczania ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania wiedzą, komunikacją oraz kooperacją dla potrzeb uczących się. Duża różnorodność rozwiązań komercyjnych musi doprowadzić do powstania standardów pozwalających na wymianę nauczanych treści i informacji o procesie nauczania. Przemysłowe systemy zintegrowane, podobnie jak platformy do e-learningu stanowią obecnie środowisko do badań nad rozwojem i wykorzystaniem komputerowego wspomagania ustawicznego dokształcania. Rafał Grzybowski, Konrad GrzanekZarządzanie treścią w systemie komputerowego wspomagania nauczania GLM-edu Niniejszy artykuł prezentuje moduł redakcyjny platformy GLM-edu wspierającej naukę zdalną, która została wykonana i wdrożona w ramach projektu komputerowego wspomagania nauczania. Opisano założenia systemu, zrealizowane funkcjonalności, strukturę danych oraz algorytmy przepływu informacji. Pierwsza część artykułu zawiera ponadto definicję zagadnienia zarządzania treścią oraz omówienie kierunków rozwoju tej dziedziny nauki. Integralną częścią pracy jest też omówienie standardów wymiany danych pomiędzy poszczególnymi elementami systemu GLM-edu. Andrzej CaderAnaliza szeregów czasowych w przypadku złożonych systemów wielowymiarowych Badanie zachowania dużych, złożonych systemów jest niezwykle trudne. W pracy przedstawiono zagadnienia dotyczące analizy szeregów czasowych dla takich systemów. Pokazano, że optymalną metodą jest zastosowanie teorii Takensa i metod pozwalających określić wymiar zanurzony i przesunięcie czasowe. Przewidywanie szeregów czasowych może opierać się na metodach lokalnego modelowania funkcji lub na wykorzystaniu sieci neuronowych. Krzysztof Łukasiak Ewaluacja wiedzy przy pomocy samoorganizujących sieci neuronowych W artykule została opisana metoda ewaluacji wiedzy nabytej przez studenta w trakcie procesu edukacji. Do ewaluacji wiedzy zaproponowano metody wykorzystywane w sztucznej inteligencji: samoorganizujące sieci neuronowe (SOM). Pokazano, w jaki sposób można użyć sieci SOM Kohonena do mapowania dwóch wskaźników przyjętych do ewaluacji: współczynnika PPW (poziomu przyswojenia wiedzy) i SWU (stopnia wytrenowania umiejętności). Adam Niewiadomski, Andrzej IndrzejczakRachunek sekwentów Gentzena w automatycznej ewaluacji testów egzaminacyjnych Nowoczesne metody kształcenia, zwłaszcza tzw. nauczanie na odległość (ang. distance learning) w ostatnich latach coraz silniej ujawniają swoje zapotrzebowanie na zautomatyzowane formy kontroli wiedzy studentów. Poniższa praca ma na celu zaprezentowanie metody sprawdzania wyników procesu samokształcenia w tych dziedzinach nauki, które wymagają od egzaminowanego przedstawienia pewnego logicznego wywodu, np. dowodu twierdzenia matematycznego lub wyprowadzenia wzoru. Przypomniana została tu metoda automatycznego dowodzenia twierdzeń u tzw. rachunek Gentzena [Gentzen, 1934], a następnie jej autorskie wykorzystanie w procesie elektronicznej ewaluacji wyników testów, w których zakres wiedzy obejmuje przeprowadzanie dowodów twierdzeń lub przedstawianie kolejnych kroków rozumowania. Jarosław KępaE-learning w zakresie studiów wyższych Praca stanowi przegląd różnych aspektów dotyczących wykorzystania e-learningu w prowadzeniu dydaktyki na wyższych uczelniach. Omawia zalety i wady tej formy kształcenia, sposoby jej realizacji, a także przedstawia koncepcję stosowanych tu inteligentnych systemów nauczających, w tym i potencjalne kierunki dalszego ich rozwoju. Agnieszka SiwochaZastosowanie gramatyk formalnych do rozpoznawania obrazów W artykule zwrócono uwagę na wykorzystanie teorii gramatyk formalnych do rozpoznawania obrazów. Została omówiona idea syntaktycznego podejścia do rozpoznawania obrazów. Szczególną uwagę zwrócono na metodę äautomatycznego rozumienia obrazówö opracowaną przez naukowców AGH. Opisana metoda wnosi nowe spojrzenie w dziedzinie rozpoznawania obrazów medycznych. Włodzimierz Jemec, Ivan Moroz Algorytm generowania modeli obiektów 3D na obrazach rastrowych Głównym celem artykułu jest prezentacja uniwersalnego algorytmu rozwiązywania problemu automatycznego generowania modeli obiektów 3D na podstawie zbioru danych, otrzymanych za pomocą wysokościomierza laserowego. Roman Vorobel, Agnieszka SiwochaZastosowanie metod nieostrego maskowania opartego na nieliniowym przetwarzaniu poziomu tła do poprawy jakości obrazów W artykule autorzy opisali analizę metod nieostrego maskowania. Zaproponowano podejście do realizacji nieostrego maskowania z wykorzystaniem nieliniowej transformacji poziomu składowej niskoczęstotliwościowej obrazu. Zaprezentowano przykłady, które ilustrują efektywność takiego podejścia. Andrzej Wojda, Bogusław ZiębaRola uczelni wyższych w zakresie edukacji i promocji wolnego oprogramownia W artykule przedstawiono nowe podejście do roli uczelni wyższej w zakresie edukacji opartej na wolnym oprogramowaniu i cele promocji wolnego oprogramowania. Bardzo szybki wzrost stopnia informatyzacji życia, spowodował braki dojrzałości w mentalności społeczeństwa informacyjnego. Stąd bierze się nieposzanowanie praw autorskich programów poprzez notoryczne i powszechne kopiowanie, używanie wersji pirackich oprogramowania i nie docenienie wartości intelektualnej, jakim jest oprogramowanie. W ostatnim czasie zauważa się wzrost zainteresowania wolnym oprogramowaniem, a także dbałość o używanie legalnej kopii programu szczególnie w firmach komercyjnych. Rolą uczelni wyższej zawsze było i jest wdrażania nowych rozwiązań i pomysłów. Wolne oprogramowanie rozwijało się na uczeniach jako alternatywna platforma edukacyjna, biurowa, deweloperska i infrastruktury sieci komputerowej. W artykule przedstawiono wymierne korzyści wynikające z korzystania z Wolnego Oprogramowania, walory edukacyjne, a także motywacja promocji wolnego oprogramowania na uczelniach. Uczelnie mogą być ośrodkami niwelującymi granice pomiędzy różnymi standardami, koordynującymi projekty open-source, opracowujące metodologię wdrażania Wolnego Oprogramowania przy niskich kosztach, standardy szkolenia i egzaminowania w zakresie wymaganym do otrzymania europejskiego certyfikatu umiejętności komputerowych u ECDL na platformie Open Source. Wszechstronna edukacja i podnoszenie świadomości studentów jest jednym z czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego.