146408
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi ; Z.8(28)2002)
Iwona Pacaj-Jasiuk Znaczenie pracy w życiu człowieka u na przykładzie pracowników zatrudnionych w środowisku przemysłowym Kamila WiterskaWymagania rynku pracy a zadania edukacyjne szkołyDariusz GórasEdukacyjny wymiar zaradności jako kompetencji psychospołecznejBohdan CyrańskiStosunek pedagogiki społecznej do kwestii bezrobocia u kontekst aksjologicznyOkreślenie stanowiska pedagogiki społecznej wobec bezrobocia wynika z analizy znaczenia pojęcia kwestii społecznej i określenia konsekwencji bezrobocia w wymiarze ekonomicznym i społecznym. Najważniejsze z nich to przestępczość, rozwody, wypaczenia socjalizacji młodych bezrobotnych. Ogromne znaczenie mają zagrożenia dla realizowania poszczególnych funkcji rodzin bezrobotnych. Zdefiniowanie kwestii bezrobocia i skrótowe omówienie jego wybranych konsekwencji pozwala na próbę określenia stanowiska pedagogiki społecznej wobec tego zagrożenia.Pedagogika społeczna może rozpoznawać jego zakres i wielkość oraz przeciwdziałać mu w sposób pośredni przez aktywne towarzyszenie bezrobotnym i podejmowanie wobec nich działań pomocowych i oddziaływań wychowawczych skierowanych także na szersze grupy społeczne. Treści tych oddziaływań wynikają ze struktury systemu wartości pedagogiki społecznej, opartej na pojęciach: człowiek, naród, wychowanie. Ich parametrami są takie wartości, jak: twórczość, postawa twórcza, samodzielność, aktywność, odpowiedzialność. Stanowią one niektóre podmiotowe uwarunkowania pokonywania sytuacji bezrobocia.Barbara Juraś-KrawczykWolontariat jako aktywizacja zawodowa absolwentówW celu powstrzymania bezrobocia wśród absolwentów został opracowany przez rząd program ,,Pierwsza Praca". W artykule zawarta jest krótka charakterystyka pięciu segmentów programu:- małe i średnie przedsiębiorstwa- samozatrudnienie- kształcenie- wolo- ntariat- informacja, poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy.W dalszej części omówiona została idea wolontariatu a także struktura organizacyjna i swoistość funkcjonowania Regionalnego Centrum Wolontariatu w Łodzi, które powstało w 1996 roku.Zofia SzarotaRządowy Program na rzecz Społeczności Romskiej jako narzędzie jej społeczno-obywatelskiej emancypacjiOpracowanie przedstawia założenia rządowego Programu Integracyjnego na rzecz społeczności Romów realizowanego w Małopolsce w latach 2001u2003, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii edukacyjnych. Tekst prezentuje podstawy prawne Programu, jego cele i zadania oraz kierunki pracy.Jan ŁuczkowskiFormy przeciwdziałania bezrobociu w OpoczyńskimSytuacja na polskim rynku pracy pogarsza się z miesiąca na miesiąc. Stan bezrobocia w kraju na koniec 2001 roku wynosił prawie 18 Omawiając problem bezrobocia, wskazałem grupy osób, które są najbardziej nim zagrożone. Kobiety stanowią większość zarejestrowanych osób pozostających bez pracy i bez prawa do zasiłku. Znaczącą grupę bezrobotnych stanowią osoby zamieszkujące na terenach wiejskich. Jak przedstawia się problem bezrobocia w mieście Opocznie i powiecie?Liczba bezrobotnych, zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Opocznie na koniec grudnia 2001 r. wynosiła 9246 osób co stanowi 19,2 Analizując dane Powiatowego Urzędu Pracy w Opocznie i siedmiu różnych organizacji społecznych i zakładów pracy chcę przedstawić stan bezrobocia w powiecie opoczyńskim. Poprzez różne kursy i szkolenia likwidowano i częściowo zapobiegano temu masowemu zjawisku, które dotyczy wszystkich grup społecznych.Kamila ChrobotAktywne formy edukacji osób bezrobotnych u na przykładzie Powiatowego Urzędu Pracy w PabianicachArtykuł porusza bardzo aktualny temat bezrobocia, a dokładniej sposoby przeciwdziałania temu zjawisku. Skupia się wokół aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu, a więc edukacji osób bezrobotnych. Przedstawiona jest analiza trzech programów realizowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Pabianicach: Klubu Pracy przeznaczonego dla osób młodych i osób bezskutecznie poszukujących pracy ; stażu przeznaczonego dla absolwentów i polegającego na zdobywaniu praktycznych umiejętności; kursów, których zadaniem jest zmiana zawodu, czy też nabycie nowych umiejętności. Wszystkie informacje i dane są uzyskane na podstawie badań empirycznych oraz raportów Powiatowego Urzędu Pracy w Pabianicach.Olga CzerniawskaWarsztaty biograficzne a rynek edukacyjnyW artykule "Warsztaty biograficzne a rynek edukacyjny" autorka definiuje warsztaty, jako jedną z form dydaktyki aktywizującej.Przedstawia polskich i zagranicznych autorów, zajmujących się warsztatami biograficznymi w pracy z ludźmi dorosłymi. Opisuje przebieg i specyfikę warsztatów biograficznych, zorganizowanych w jednym z miast we Włoszech.W końcowej części autorka wskazuje grupy edukacyjne (bezrobotnych, bezdomnych, ubogich), dla których warsztaty biograficzne mogą być prowadzone jako formy wsparcia.Edyta ZierkiewiczPoradniki jako oferta edukacyjna na współczesnym rynkuAutorka tekstu wychodzi z założenia, że piśmiennictwo poradnikowe może być traktowane jako oferta edukacyjna adresowana dla dorosłych czytelników, którzy czytając podejmują kształcenie incydentalne. Wśród wielu grup poradników funkcjonujących obecnie na polskim rynku można wyróżnić poradniki pedagogiczne, a tu dodatkowo jeszcze: poradniki wychowania, samowychowania i efektywnego uczenia się. Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytania czy korzystanie z poradników przynosi pożądane efekty, podaje rozwiązania lub czy uczy jakichś umiejętności, ponieważ wyniki prowadzonych badań są sprzeczne. To natomiast, co nie budzi wątpliwości, to uznanie, iż lektura poradników uczy "technik siebie" i wpisuje się do projektu refleksyjnego konstruowania własnej narracji tożsamościowej.Małgorzata Dzięgielewska Samokształcenie dorosłych na przykładzie instruktorów nauki jazdyInstruktor nauki jazdy oprócz wiedzy, przygotowania i doświadczenia powinien znać osobowość człowieka oraz doskonale opanować sposoby przekazu wiedzy i umiejętności. Od instruktora, w dużej mierze, zależą nabywane wiadomości, umiejętności i nawyki przydatne w bezpiecznym kierowaniu pojazdem samochodowym. Obecne przepisy sprawiły, że instruktor nauki jazdy nie ma obowiązku podnoszenia kwalifikacji. Jeśli sam nie będzie podejmował uczenia się, to może okazać się, że nie będzie mógł znaleźć miejsca na rynku pracy. Samokształcenie jest złożoną działalnością umysłową, polegającą na aktywnym zdobywaniu wiadomości i umiejętności. Umiejętność zaplanowania samokształcenia jest jednym z warunków skuteczności tego procesu, a korzystanie z różnych źródeł zdobywania wiedzy przyczynić się może do optymalizacji tego procesu, uatrakcyjnienia go i zwiększenia jego efektywności
Status dostępności:
Wypożyczalnia Konin
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 85654, 85655 (2 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy rozdz.
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej