(Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi ; Z.1(22)2002)
Stanisława Wilmańska-Sosnowska Marketing jako filozofia skutecznych działań na rynkuArtykuł prezentuje marketing jako koncepcję prowadzenia skutecznych działań na rynku. Artykuł zawiera trzy części. Pierwsza część przedstawia genezę i rozwój idei marketingowego sposobu działań. Część druga koncentruje się na istocie i treści marketingu jako koncepcji aktywnych działań na rynku. Część trzecia prezentuje znaną w literaturze koncepcję instrumentów marketingowych 4P oraz kierunki jej modyfikacji zmierzających do zwiększenia zdolności konkurencyjnych.Edward Karasiński Marketingowe aspekty transakcji eksportowejZ przedstawionych rozważań wynika, że czynności techniczne procesu transakcyjnego w eksporcie są osadzone w koncepcji marketingowej eksportera i strategii sprzedaży przez niego realizowanej. Szczególnie widoczne są te powiązania w fazie przygotowania kontraktu, w której następuje z jednej strony rozpoznanie rynku i partnera handlowego, z drugiej strony u w oparciu o wiedzę marketingową powstaje koncepcja strategiczna transakcji. W fazie zawarcia kontraktu problemem jest nie tylko poprawne i dokładne sformułowanie jego treści, ale także uświadomienie powiązań między firmami działającymi w danej sferze obrotu. W fazie realizacji kontraktu eksporter musi zawrzeć szereg umów usługowych. Do ich zawarcia konieczna jest także odpowiednia wiedza marketingowa i strategia działania. Kinga Stopczyńska Public Relations w kreowaniu wizerunku firmyArtykuł prezentuje wpływ działań Public Relations na kreowanie odpowiednich relacji firma u otoczenie wskazując, iż dobra komunikacja między firmą, a innymi uczestnikami rynku u ze szczególnym uwzględnieniem klientów stanowi w chwili obecnej jeden z czynników gwarantujących jej sukces rynkowy. W celu kreacji odpowiednich stosunków stosowane są przez organizacje przede wszystkim działania Public Relations. Niewątpliwa efektywność i popularność tych poczynań powoduje, iż również w naszym kraju spotykają się one z dużym zainteresowaniem wielu firm. Nakłady na PR są równe nakładom inwestycyjnym. Same działania natomiast wymagają dużego zaangażowania potencjału intelektualnego pracowników, a efekty są widoczne dopiero po pewnym czasie. Warunkiem skutecznej działalności PR-owskiej jest przede wszystkim włączenie jej do ogólnej strategii marketingowej i promocyjnej przedsiębiorstwa, zharmonizowanie jej z innymi elementami promocji.Izabela Witczak Sponsoring jako instrument kreowania wizerunku firmySponsoring jako komplementarna forma promocji precyzyjnie trafia do wybranych grup odbiorców, przez co jest jednym z najbardziej efektywnych instrumentów kreowania pozytywnego obrazu firmy. Musi on być jednak wynikiem przemyślanych działań, świadomego i planowego włączania go do zbioru środków promocyjnych, realizujących bieżące i długofalowe cele przedsiębiorstwa. Chociaż jest to kosztowna działalność, to jednak reputacja przedsiębiorstwa budowana poprzez sponsoring ma wartość wymierną, stanowiącą istotny element wartości firmy i czynnik wyborów konsumenckich.Magdalena Kalińska-Kula Nowe tendencje w badaniach marketingowychNa początku nowego wieku obserwujemy zderzenie różnych tendencji i zjawisk wzajemnie powiązanych i na siebie oddziaływujących, wśród których wyróżnić można indywidualizację, rozwój technologii, globalizację, eskalację konkurencji. Wszystkie te czynniki wpływają stymulująco na rozwój badań marketingowych.Obecnie przedsiębiorstwa zmierzają do budowania trwałych więzi z lojalnymi i przywiązanymi do marki klientami. Następstwem tego jest intensyfikacja badań marketingowych w obszarze określania stopnia zadowolenia klientów, szczególnie za wykorzystaniem takich metod jak badania po-zakupowe, okresowe badania poziomu satysfakcji klientów, czy też stała kontrola jakości usług.Innym kierunkiem rozwoju jest przeprowadzanie tradycyjnych badań marketingowych za pośrednictwem nowego medium jakim jest Internet. Coraz częściej wykorzystuje się ten kanał komunikacji do realizacji badań ankietowych, czy też badań jakościowych takich jak internetowe grupy dyskusyjne. Pojawiają się nowe techniki badawcze, takie jak na przykład W_Mig_Test, który może być wykorzystywany również do realizacji badań dotychczas przeprowadzanych metodami tradycyjnymi. Wreszcie, pojawił się nowy przedmiot badań marketingowych, którym jest sam Internet, w sensie identyfikacji jego użytkowników oraz oceny jego skuteczności jako środka przekazu.Magdalena Kalińska-Kula, Kinga Stopczyńska Wykorzystanie programów lojalnościowych w kreowaniu relacji z klientemBudowanie relacji z klientem opartych na wzajemnym zaufaniu stanowi w chwili obecnej podstawową przesłankę do przetrwania przedsiębiorstwa na rynku. Brak identyfikacji firmy na tle jej otoczenia, w którym funkcjonuje a przede wszystkim przez jej klientów stawia pod znakiem zapytania ich egzystencję na rynku. W związku z tym obszar obsługi posiadanych klientów staje się kluczem do sukcesu. Pozyskanie nowego klienta jest co najmniej kilkukrotnie droższe niż utrzymanie sprzedaży do klienta stałego. Reasumując, utrzymanie klientów oraz budowanie ich lojalności to podstawowe zadania marketingu.Tomasz Karkowski, Jarosław Wojcieszek Marka jako element Corporate IdentityMarka jest zwykle definiowana jako nazwa, pojęcie, znak, symbol, rysunek lub kombinacja tych elementów stworzona bądź opracowana w celu oznaczenia produktu (lub usługi) oraz jego odróżnienia od oferty konkurentów.Artykuł przybliża zagadnienia związane z miejscem marki w tworzeniu wizerunku przedsiębiorstwa, przedstawia podstawowe sposoby budowania strategii marki oraz prezentuje markę jako jeden z zasobów firmy i przedmiot walki konkurencyjnej, co znajduje wyraz w sporach dotyczących wykorzystania znaków towarowychJarosław Wojcieszek Marketing polityczny w USA i w PolsceMarketing polityczny powstał w Stanach Zjednoczonych i choć działania polegające na wykorzystaniu mediów dla uzyskania wpływów politycznych obecne były już w XIX w., to za datę pierwszej kampanii politycznej z wykorzystaniem agencji reklamowych uważa się rok 1916. Od tej pory techniki sprzedaży produktu, jakim jest wizerunek polityka, partii, bądź program czy projekt polityczny stale się udoskonalały, aby w roku 1989 trafić i do Polski, gdzie ich skuteczność została bardzo szybko doceniona. Tomasz Karkowski Franchising w firmie McDonald'sFranchising oznacza zakres stosunków ekonomicznych, w raşmach których właściciel produktu, usługi, znaku firmowego zezwala drugiej stronie układu u za odpowiednią opłatą lub określonym świadczeniem u nabyć prawo do rozporządzania tym produktem, usługą.Artykuł przybliża zagadnienia związane z umową franchisingową, przedstawia podstawowe rodzaje franchisingu oraz prezentuje korzyści wynikające z zawarcia takiej umowy.Franchising rozwija się w Polsce przede wszystkim za sprawą dużych korporacji zachodnich, które jako strategię rozwoju obrały rozwijanie swoich sieci w systemie franchisingowym, czego przykładem jest opisany w tym artykule przypadek firmy McDonald's.Stanisława Wilmańska-Sosnowska Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw handlowych u aktualny stan i możliwościArtykuł przedstawia problem konkurencyjności rodzimych przedsiębiorstw handlowych w sytuacji pojawienia się na polskim rynku wielkich zagranicznych koncernów, dysponujących większym doświadczeniem w prowadzeniu działań w warunkach gospodarki rynkowej. Pierwsza część przedstawia główne przyczyny niskiej konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Wynikają one z braku wiedzy z zakresu podstaw zarządzania w aspekcie: strategicznym, marketingowym i finansowym. Przejawia się to w braku umiejętności długookresowego planowania, niskiej orientacji marketingowej oraz niewielkiego wyposażenia kapitałowego. Druga część koncentruje się na kierunkach i możliwościach zwiększania zdolności konkurencyjnych: rozszerzania zakresu kooperacji, powiązań integracyjnych, odejście od konkurencji cenowej, konkurowanie elementami pozacenowymi, umożliwiającymi wykorzystanie atutów małych firm, które przeważają w strukturze polskiego handlu.